dilluns, 26 de març del 2012

Fem balanç (1)

Com hem dit tantes vegades, dos dels valors de la nostra proposta política són la comunicació i la transparència. Ara que ja fa un mes que els nostres dos regidors desenvolupen tasques de govern, volem fer una mica de balanç de l'acció feta des de la Regidoria d'Obres i Serveis. Els vostres comentaris i opinions seran benvinguts

A trenta dies de l’arribada d’ERC-Rcat al govern municipal encara es fa difícil poder mostrar una fotografia d’alta definició de la situació real de l’Ajuntament. Apareix una imatge borrosa que només les successives passades de l’escànner ens ajudaran a aclarir. Tot i així, sabem que l’Ajuntament és bàsicament és una “empresa de serveis”. La nostra empresa de serveis que gestiona un pressupost cada any. La imatge, encara borrosa, del "dia després"; ens mostra una situació de les arques municipals en una situació de quasi ofec econòmic. No disposem d’una tresoreria saludable ni de capacitat de guarir-la, encara que fós temporalment per a l’execució d’un projecte, perquè el nostre endeutament ja ha tocat sostre. Som com un ens dependent que haurà de saber gestionar molt bé els ajuts externs.

Com hem arribat a aquesta situació? En primer lloc, per un finançament insuficient dels ajuntaments d’acord amb els serveis que dóna i que alguns són competència d’altres administracions. I, en segon lloc, la continuació perllongada en el temps d’una gestió municipal que ha avantposant les actuacions destinades al lluïment a curt termini sense preveure un finançament adequat de la despesa i només valer-se del recurs fàcil de no pagar als principals proveïdors. Aquest ha sigut en els últims anys l’estil de gestió i que fins i tot ha pogut semblar que era eficaç. El ciutadà ha pogut tenir la sensació que es feien coses i que el poble funcionava fins que la realitat s’ha acabat imposant.

Quan en un ajuntament et trobes en una situació com aquesta, cal, primer de tot, donar al ciutadà tota la informació de l’abast real del problema. Hem d’acabar d’escannejar la fotografia. Hem de ser capaços d’explicar al ciutadà els problemes i a la vegada poder fer-li entendre que amb un canvi de gestió ens en podem sortir. No podem transmetre una sensació de depressió sinó d’autoestima i d’il·lusió. I, ara sí, començar una tasca feixuga i gens vistosa, la d’endreçar la casa.

Endreçar no és mai tant vistós com construir, però cal fer-ho per poder, després, actuar.

En aquest sentit, és importantíssima l’aplicació dels procediments administratius per a la tramitació i contractació així com la intervenció dels tècnics i funcionaris en els actes administratius. Cal un control eficaç del finançament dels projectes i de la despesa. Pràctica arraconada en els últims anys.

És de destacar la manca de projectes viables, no per la seva possible execució immediata, que no es podria, sinó ni tant sols per poder gestionar el seu finançament des d’altres administracions. Ara, no parlarem de la sala polivalent.

Esmentarem, sense ordre de prioritats, i sabent que hi ha projectes que requereixen la coordinació de diferents regiduries, les actuacions següents:

  • Respecte, motivació i optimització de les capacitats de la plantilla de personal.
  • Implantació d’un protocol d’autorització de la despesa.
  • Deixar sense efecte l’acord de construcció de la sala polivalent.
  • Desenvolupament del pla parcial, projecte de reparcel·lació i projecte d’urbanització del sector IES Vilamajor, gestionant el finançament per a la seva execució en el POUSC.
  • Projecte i execució de dues rotondes a les carreteres BP-5107 i BP-5109, previstes en el POUM, per millorar la mobilitat del futur IES, gestionant el seu finançament a la Diputació de Barcelona.
  • Pla de manteniment de l’enllumenat públic i reducció de la despesa, amb ajuts solicitats a la Generalitat i a la Diputació.
  • Catàleg de camins. Eina bàsica per l’obtenció d’ajuts d’altres administracions per al seu manteniment.
  • Reparació urgent del camí que va des de Can Llobera fins a Sant Elies, amb finançament de la Diputació.
  • Projecte urgent d’un bloc de nínxols al Cementiri municipal per poder garantir el servei, amb gestió de finançament en el PUOSC.
  • Projecte de rehabilitació del Local Municipal La Fàbrica, amb gestió de finançament en el PUOSC.
  • Reparació urgent d’una escombradora municipal, vuit mesos aturada.
  • Poda dels plataners de l’Avinguda Lluís Companys amb aprofitament de la fusta triturada com adob dels jardins municipals.
  • Actualització de la senyalització viària horitzontal i vertical, amb prohibició expressa de pintar les pedres de les vorades.
  • Arranjament del camí del sector Quatre camins.
  • Projecte de reparcel·lació i d’urbanització del sector Can Rabanissa (PAU 3).
  • Projecte d’urbanització de Les Pungoles, conjuntament amb Sant Antoni.
  • Projecte d’ampliació, amb zona de vianants, a la Farinera.
  • Completar el manteniment de les franges de protecció contra incendis.
  • Completar la gestió pel finançament per l’execució del camí de Sanata.

Aquestes són actuacions en les que directament o coordinadament amb altres regidories gestiona o haurà de gestionar la regidoria d’obres i serveis. Encara les hauriem de completar amb les propostes del nostre programa com a Grup Municipal.

Segur que ens deixem actuacions del “dia a dia” i que hem de ser conscients que hi ha projectes que s’engegaran ara i depassaran la legislatura. Però el rebost ha d’estar proveït.

A Sant Pere, ERC-Rcat no hem defugit les nostres responsabilitats, no hem esperat que la casa s’acabés d’enfonsar. Aclarits els entrebancs inicials de la legislatura, ens hem involucrat en un govern de coalició on, en la justa mesura de la força que ens ha donat el nostre electorat, portem a terme les nostres propostes i incidint en les dels altres quan aquestes no ens acaben de convèncer. I és que als ciutadans no podem parlar-los de futur mentre deixem que el present ens el gestionin els altres.